Український Буктюб

Буктьюб — це спільнота книголюбів, які знімають відео про книжки та викладають його на YouTube.

13.03.2019

Буктьюбери надихають людей на читання

 

Щоб знайти свою книгу,
потрібно прочитати сотні книг

 

Рух книгоблогерів-буктьюберів, що знімають відео про прочитані книги, все більше поширюється в Україні. На Заході на них звернули увагу навіть традиційні видавництва: маркетологи помітили, що рецензії книжкових блогеров позначаються на продажу книг. Так що таке буктьюб: усього лише новий формат рецензій на книги або ж самодостатнє явище у світі літературної критики?

Трохи історії.  Як майже всі нові інтернет-віяння, буктьюб спочатку з’явився в англомовному сегменті всесвітньої павутини. Починаючи з 2009 року відеоогляди на тільки що куплені книги, що називаються «Book Haul» — «Книжковий Улов», починають своє завоювання youtube-простору. Оскільки сьогодні YouTube перестав бути лише відеохостингом іперетворився в соціальну мережу, то в ній вільно розмістилися буктьюбери. По суті букблогери створили свою книжкову спільноту.

Число англомовних буктьюберів на сьогодні важко піддається підрахункуі наближається до декількох тисяч. У Європі та США слово «буктьюбер» зафіксовано у словнику «Urban Dictionary».

Закордонний буктьюб обговорює переважно сучасну літературу, а саме напрямок за назвою young adult, книги для підлітків і дорослих, які віддають перевагу такій літературі.

«Я буктьюбер (від англ. book — книга, tube — канал), той самий непрофесіонал, що знімає ролики про книги. Так, є люди, які знімають відео про книги: що вони купили й що прочитали. Звичайний читач перетворюється в інтернет-персону, що надихає інших людей на читання й з якої можна обговорити прочитане» (Ольга Міклашевська, буктьюбер).

 Незважаючи на свою молодість, буктьюб не тільки міцно затвердився на Уoutube, але й став відчутно впливати на літературне життя в цілому: видавництва знаходять контакти з популярними буктьюберами, дарують їм книги в обмін на огляди по них, влаштовують закриті зустрічі з письменниками й цілком відкриті із читачами й глядачами.

Зараз буктьюб крім власне «Книжкових покупок» — містить у собі «Unboxіng» — розпакування й огляд книг, подарованих видавництвом, усілякі рейтинги, топи, читацькі плани, а також формат TAG.

TAG — щось схоже на рубрику «Відповіді на ваші листи». Власне, це анкета з декількох питань, складена, як правило, відповідно до бажань передплатників буктьюбера. Буктьюбер робить відео зі своїми відповідями й передає анкету-TAG іншим буктьюберам.

Серед найбільш популярних теги «How І read|как я читаю», «Я книгоблогер» і «TAG| Гаррі Поттер». Теги з однієї сторони додають буктьюберу інтерактивности — будь-який передплатник може поставити запитання й одержати на нього розгорнута відеовідповідь, з іншого боку — свідчать про досить дружелюбну й згуртовану атмосферу, що панує в буктьюберській тусовці.

Найбільш популярні буктьюбери мають до декількох десятків тисяч підписників, а кількість переглядів самих популярних відео на їх каналах досягає 30-60 тис.

«Я одержую десятки листів на місяць, у яких люди дякують мене за те, що з моєю допомогою вони заново відкрили любов до читання, стали більше читати. Люди приходять до буктьюберів навіть не стільки для того, щоб одержати інформацію про конкретну книгу, скільки одержати заряд натхнення, відчути себе часточкою книжкового співтовариства». (Ольга Міклашевська, буктьюбер)

 Очевидно, що маючи велику аудиторію, буктьюбери можуть досить сильно впливати на думку літературного співтовариства в цілому.

У той же час деякі книгознавці досить критично ставляться до буктуберів. Так, 
Ю. Щербініна
 дає визначення буктьюбера як «відеооратора на літературні теми. Звертаючись до найширшої аудиторії, пересічні інтернет-користувачі на правах професіоналів від бібліоіндустрії розповідають про свої книжкові покупки, переповідають сюжети творів, відгукуються про прочитане, оглядають та коментують».

Але, якщо не заглиблюватися в деталі, буктьюб — це звичайний відеоогляд книги. Свого роду рецензія, виконана у відеоформаті. І, як і будь-який жанр, буктьюб має свої особливості.
У буктьюбі  все доволі демократично й справедливо, його основоположний принцип: робиш цікавий контент — чекай нових передплатників на свій канал, не робиш — не чекай.

Якщо автор рецензії це тільки автор, то справжній буктьюбер — це ще й телеведучий, актор, завдання якого — залучити й удержати аудиторію. Тому для буктьюбера харизма не менш важлива, ніж літературне чуття. Мабуть, все залежить від авторитета буктьюбера, його стилю ведення блога, культури мовлення та інших якостей і здібностей.

Буктьюб, як правило, припускає не стільки аналітичний, скільки емоційний відгук про книгу. Буктьюбер навряд чи буде часто використовувати довгі заумні терміни, зате сленгові слова будуть сипатися з нього як з рога достатку. Воно й зрозуміло — адже вік як самих буктьюберів, так і їхньої аудиторії, коливається в діапазоні від 15 до 30 років.
Буктьюб орієнтований на звичайного глядача — у чому, до речі, його основна відмінність від тих же літературних лекцій, які все-таки припускають деякий рівень початкової підготовки — буктьюбер говорить «просто про складне», і щоб зрозуміти його, зовсім не обов’язково бути студентом філфаку. 

Сама специфіка буктьюбу припускає обмін думками, дискусію, можливість різних трактувань. Найбільш популярні буктьюбери не тільки коментують огляди один одного й репостять посилання на канали колег, що сподобалися, але й записують спільні огляди, літературні дуелі, інтерв’ю.

З бібліотечної ж точки зору, якщо говорити про класифікацію ресурсу, то його можна віднести до рекомендаційного.

Об’єктами уваги буктьюберів можуть бути:

  • улюблені прочитані книги;
  • книжкові покупки місяця;
  • улюблені місця для читання;
  • використання закладок;
  • улюблені персонажі тощо.

Серед них книгоблогерів є професійні книгознавці — бібліотекарі, що ведуть блоги на тлі своєї бібліотеки. Ось роздуми про буктьюб та його можливості Тамари Хакімової — професійного бібліотекаря з 30-річним стажем, ведучої каналу YouTube Mara Book («Приют мысли»):

«Чим телебачення краще каналу на YouTube? Мені здається, що майбутнє за Інтернетом, — говорить Тамара Хакимова, — сьогодні в деяких блогерів по мільйону передплатників. Звичайно, якби мені запропонували вести передачу про книги на телебаченні, я б з радістю погодилася, не буду лукавити»
Я працюю в бібліотеці й знаю, що, на жаль, сьогодні читачі йдуть із бібліотек. У наш час стільки альтернативних джерел інформації. У мене немає ніяких упереджень проти електронної книги — книга є книга, на якому би носії вона не була. Я сама із задоволенням іноді читаю електронні книги, це мені дуже подобається.

Потрібно зрозуміти, що в кожного з нас існує своя книга. Напевно, у цьому світі існує кілька десятків книг, які людина повинна обов’язково прочитати. Але щоб знайти ці книги, які змінять її життя, вплинуть на світогляд (а таких книг дуже небагато), треба прочитати десятки, сотні й навіть тисячі».

Феномен популярності буктьюба легко пояснити. Щоб не говорили про сучасне покоління молодих людей, але їм далеко не байдужа симпатія до книг. Однак гарної критичної літератури, особливо пов’язаної із книгами сучасників, не так уже і багато.

Цілком логічно, що в молодих читачів XXІ століття з’являється потреба в одержанні критичних відгуків про книги у звичному й зручному для них форматі відеоогляду. А раз є попит — пропозиція буде тільки рости.

Отож, бібліотекарі, доєднуйтесь до новітнього віртуального співтовариства!!! Можливо, це наш останній шанс? ;))))

Джерело: Блог Сумської центральної міської бібліотеки ім.Т.Г.Шевченко

11.03.2019

Буктюб-спільнота на Ютюбі росте з кожним днем, але поки що україномовна спільнота на буктюбі досить невелика, тож давайте зберемо повний список україномовний буктюб-каналів в цьому треді. Додавайте в коменти назви + посилання нових каналів, і я буду додавати їх до цього переліку. 

1. Nat B (5books): https://www.youtube.com/channel/UCAHO…
2. Rosava: https://www.youtube.com/user/ksanka45
3. Літогляди Сущука: https://www.youtube.com/channel/UCLv0…
4. TheBookOfEibon: https://www.youtube.com/channel/UCkjA…
5. Oksana Duma: https://www.youtube.com/channel/UCT7Z…
6. «I’m reading»: https://www.youtube.com/channel/UCpfU…
7. Maria Zgoba/MeryFunny: https://www.youtube.com/user/Levys137…
8. ВсіКниги:
https://www.youtube.com/channel/UCjzA…
9. Valieyka′s blog
https://www.youtube.com/channel/UCaXF…
10. Аліна Возна:
https://www.youtube.com/channel/UCDat…
11. AnnikaBlog:
https://www.youtube.com/channel/UCPi1…
12. Вірослава: https://www.youtube.com/channel/UC3VB…
13. Alexander Melnik (5books): https://www.youtube.com/user/melnikua…
14. Dysya studio: https://www.youtube.com/channel/UCQ-J…
15. Люда Дмитрук/Вишневий Цвіт: https://www.youtube.com/channel/UC74_…
16. Color Life by Anna:
https://www.youtube.com/channel/UCx2u…
17. Книжки українською/GingerrrStarrr: https://www.youtube.com/channel/UCV2i…
18. Book Park: https://www.youtube.com/channel/UCvDj…
19. Sxidnyj Live: https://www.youtube.com/channel/UC9nC…
20. Imagination: https://www.youtube.com/channel/UCheY…
21. Olia.K https://www.youtube.com/channel/UCKFY…
22. Юлія Лех: https://www.youtube.com/channel/UCa51…
23. Ольга Загоренко: https://www.youtube.com/channel/UC-Yu…
24. Яна Лозинська: https://www.youtube.com/channel/UC84s…
25. КіноЛіт: https://www.youtube.com/channel/UC5cj…
26. Ultimoirene: https://www.youtube.com/channel/UCpcc…
27. Анатомія книги: https://www.youtube.com/channel/UC2qA…
28. UkrBooks/Юлія Бедрик: https://www.youtube.com/channel/UC7Xg…
29. Nata&Books: https://www.youtube.com/channel/UCeUL…
30. Beauty and Gloom/Даша: https://www.youtube.com/channel/UC2lL…
31. МояКнига/Олег: https://www.youtube.com/channel/UC3el…
32. Gulbanu Bibicheva/Гульбану: https://www.youtube.com/channel/UCGzK…
33. Danylo Yanevsky: https://www.youtube.com/channel/UCg6m…
34. Книгогриз: https://www.youtube.com/channel/UC93C…
35. A Woman Who Reads: https://www.youtube.com/channel/UCqbj…
36. Annie ReadsBook: https://www.youtube.com/channel/UCFuY…
37. Danylo Sudyn: https://www.youtube.com/channel/UC3Kd…
38. Intelectless Book-blog playlist, Robert Mensus: https://www.youtube.com/playlist?list…
39. Класику знати треба playlist від bitlive: https://www.youtube.com/playlist?list…

Джерело: https://www.goodreads.com/topic/show/2327357-ukrainian-booktube (додаткові корисні посилання в коментах на цьому ж сайті)
14.03.2019
Чи є майбутнє в українського буктьюбу (конспект дискусії)
VLOG6

22 квітня на Книжковому Арсеналі відбулася дискусія «Перспективи українського буктьюбу». У ній взяли участь книжкові влогери Анна Гай («ВсіКниги») та Максим Сущук («Літогляди Сущука»). Через Skype долучилася до розмови Анна Лисенко (AnnikaBlog). Модерував захід Андрій Капранов, проект-менеджер книгарні «ВсіКниги».

Із витоків

Буктьюб — це спільнота книголюбів, які знімають відео про книжки та викладають його на YouTube.

Власний буктьюб-канал може мати конкретна особистість (часто це молода панянка, яка любить читати книжки), видавництво (Penguin BooksHarperCollins), письменник (автор «Паперових міст» Джон Грін має спільний із братом канал vlogbrothers) або книгарня (Strand Bookstore).

Жанри буктьюбу

Буктьюб розпочався з відео, у яких влогер розповідав про книжку, яку щойно прочитав. Але згодом тематика почала розширюватися. Анна Гай і Андрій Капранов нарахували 9 жанрів буктьюбу, які нині поширені на Заході, але ще не набули широкого розголосу в Україні.

Отож, найперший і основний жанр буктьюбу — review/discussion. Це огляд нещодавно прочитаної книжки, що включає враження, мінімальну аналітику, інколи спойлери, поради.

Book haul — відео, у яких влогер розповідає, які книжки він придбав і які хоче придбати, а також пояснює свій вибір.

Unhaul-відео — це тип відео, що стає в пригоді, коли книжка не сподобалася влогеру. Його мета — розповісти про книжку й позбутися її: віддати комусь або розіграти.

Wrap up — це підсумок прочитаної літератури за певний проміжок часу.

Monthly/year TBR — відео, в якому влогер ділиться своїми читацькими планами на місяць чи рік.

Tags — відео, в якому ведучий каналу відповідає на запитання від глядачів чи інших влогерів.

Bookshelf — докладні огляди книжкових шаф і полиць із поясненнями, чому книжки стоять саме так, що є поряд із ними, які з книжок найулюбленіші тощо.

Жанр сhallenges полягає в озвученні й фільмуванні різних викликів, із яким відеоблогер хоче впоратися. Так, ведуча каналу AnikaBlog Анна Лисенко долучилася до #bookchallenge_ua.

Unboxing — розпаковування посилок із книжками на відео.

Прикметно, що на Заході у слові «буктьюб» акцент більше робиться на «тьюб», аніж на «бук». Справді, щоби прочитати книжку, проаналізувати її потрібно чимало часу. А огляд книжкової полиці чи відповіді на запитання (теги) потребують менше зусиль. «Там насправді мало оглядів як таких. … Буктьюб навчає любити книжки радше як фетиш», — каже Максим Сущук.

Буктьюбери в Україні

Максим Сущук на запитання, чому ж він почав знімати влог про книжки, жартома відповів: «Лежу на дивані, дивлюся, як всі інші це роблять англійською, російською мовами, а українською немає. Чому б ні? — думаю, — купив шпалери й почав».

VLOG3

Онлайн-книгарня «ВсіКниги» запускала влог як додатковий майданчик для спілкування з читачами. Його ведуча Анна Гай через цей канал комунікує з читачами, досліджує аудиторію та просуває книжки. Відеоблог у такому випадку стає хорошим маркетинговим ходом.

Анна Лисенко ще до запуску свого каналу мала Instagram- і текстовий блог про книжки. А потім зрозуміла, що знімати відео їй цікавіше, ніж писати довгі тексти.

Дивіться також:

Влог ВсіКниги

Літогляди Сущука

AnnikaBlog

Перелік українських буктьюберів

Як зацікавити глядача?

«На початку я маю визначити, з якою аудиторією працюватиму, потім — що саме я хочу знімати», — каже Максим Сущук. І цитує Девіда Огілві: «Покупець — не ідіот, він твоя жінка». Дружина для влогера — не лише оператор і найперший глядач, а й та сама «аудиторія», яку він прагне задовольнити. У цьому є неабиякий сенс, адже статистика каже, що книжки читають здебільшого жінки.

Влогер намагається не набридати глядачеві й розбавляти відео різноманітними вставками, вирізками з фільмів, зображеннями.

Окрім того, Максим вважає, що люди не йдуть купувати книжку після перегляду відео: все забувається. Тож для нього важливо подати в огляді свої думки й висновки, щоби глядач щось виніс для себе, розвивався в ментальному плані.

Анна Лисенко, навпаки, записуючи відео, розраховує, що глядач захоче прочитати й придбати книжку. Тому вона оглядає ті видання, які можна без проблем знайти в книгарнях чи бібліотеках.

«Фішка» відеоблогу «ВсіКниги» — це гумор. Анна Гай, розуміючи, що наша література багатьом українцям видається «сумною», хоче показати, що книжки — це насправді не нудно, весело, «fun». «Сподіваюся, це помітно на відео».

Аудиторія і прибуток

Для західного світу влогер, що має менш як 200 тисяч підписників, — початківець, який не матиме прибутку. В Україні ситуація інакша. Максим Сущук досліджує український YouTube і вважає, що потенціал наших каналів — 20-25 тисяч підписників.

Для книгарні «ВсіКниги» канал на YouTube не є прибутковим. Це маркетингове явище, яке тільки набирає обертів і просуває бізнес.

Буктьюб-канал може співпрацювати з видавництвами, книгарнями, рекламувати чи анонсувати книжкові заходи тощо. Влогеру з аудиторією декілька тисяч видавництво вже може платити за відеорецензії.

Окрім того, буктьюб — це незаповнена ніша в українському YouTube, тож влогери мають нагоду стати в чомусь першими, знайти свою унікальну формулу успіху, й це неабияка перевага.

Аудиторію підкорити складно, але це можливо, якщо систематично працювати з адміністраторами спільнот у соцмережах та офлайн-бізнесами, які також потребують контенту.

Успіх — це на 50% якісний контент і на 50% — вміння його продавати.

Мовне питання

Україномовні канали збирають меншу аудиторію, ніж російськомовні: факт. Проте канали всіх учасників дискусії — україномовні. Для більшості влогерів це питання принципове й стратегічне. Анна Лисенко вважає: якщо людина спроможна прочитати книгу українською, то й огляд зрозуміє легко.

Максим Сущук ставить запитання інакше: «Якою мовою ви себе виражаєте?» І переконаний, що гнатися за кон’юнктурою не варто.

Поради перед запуском

Максим Сущук радить насамперед визначити мету. Для чого ви це робите: суто для себе, чи задля вагомого внеску в культуру? Якщо вибір на користь другого, то слід виробити стратегію. Інтернет перенасичений, тож треба розуміти, як ви будете поширювати контент, і працювати над цим принаймні рік.

По-друге, відео слід протестувати, зробити дві-три спроби. Перша критика буде вагома, вона підкаже, як робити правильно. До неї треба прислухатися.

Вміння якісно, без непотрібних пауз робити монтаж також не буде зайвим.

Слід також звертати увагу на міміку й жести, правильну дикцію, загалом уміння відіграти на камеру.

Андрій Капранов певен, що готувати ідеальне відео можна вічність, й при цьому воно ніколи не побачить світ. На YouTube працює інша модель: ти викладаєш відео й розвиваєшся разом із глядачем.

Як бути з критиками?

Щоби критика не стала серйозною перешкодою, її слід фільтрувати, вважає Сущук. Коли ти розвиваєш будь-який бізнес, вона допомагає тобі рухатися далі. Але слід розуміти, яку саме критику сприймати.

Анна Гай конвертує критику в якість своїх оглядів і відгуки намагається сприймати як поради для розвитку. При цьому, каже вона, надто негативної критики на каналі «ВсіКниги» майже немає, оскільки книжки зазвичай читають хороші люди.

Чи є сенс об’єднуватися в спільноти?

Українські буктьюбери поки що не створили своєї великої спільноти. Проте такі об’єднання можуть стимулювати влогерів до спільних проектів, створення трендів і так далі. Чим більша буктьюб-спільнота, тим більше людей любитимуть і читатимуть книжки. Анна Гай припустила: цілком можливо, що на наступному Книжковому Арсеналі буде цілий з’їзд буктьюберів.

Максим Сущук не знає напевне, чи є сенс у спільнотах буктьюберів. «Треба кожному встати й піти до своєї  спільноти друзів, і сказати їм: хлопці, дівчата, є буктьюб, дивіться, воно того варте. Ось такі спільноти треба розвивати».

 

Джерело: https://vsiknygy.net.ua/neformat/44478/