Нові послуги бібліотеки

Нові бібліотечні послуги

Жодна бібліотека не може існувати, якщо в ній не зацікавлене населення і якщо воно не готове її підтримати. Унікальна роль бібліотек полягає у тому, що вони реагують на конкретні запити користувачів та поряд із засобами масової інформації забезпечують передачу знань. Щодня бібліотечні працівники замислюються над питаннями: Чи повинні бібліотеки доводити свою значущість? Чи відповідають вони потребам місцевого населення, вимогам сьогодення? Як у непростих сучасних умовах зробити діяльність бібліотек ефективною?

Кожна бібліотека вибирає основні пріоритеті діяльності згідно особистих умов. Зацікавити користувачів можуть різні форми і методи роботи: організація клубів за інтересами, гуртків, різноманітних зустрічей, робота з громадськими організаціями, навчальними закладами, молодими родинами та молодими батьками, з творчою молоддю, робота з людьми поважного віку; надання нових бібліотечних послуг користувачам всіх вікових груп. 

16.02.2022

Твори культуру:
бібліотечні інноваційні послуги

picture

14.02.2022

ВСЕ ДЛЯ КОРИСТУВАЧА: ІННОВАЦІЙНІ ПОСЛУГИ ЗАРУБІЖНИХ БІБЛІОТЕК

22.05.2021

«Бібліотечні послуги для городян: давайте поміркуємо…»

Відділ інновацій маркетингу і інформації протягом квітня проводив загальносистемне опитування «Бібліотечні послуги для городян: давайте поміркуємо…», з метою з’ясування потрібності асортименту коштовних послуг, чи задовольняє він користувача, за які послуги здатні платити городяни та чи потрібні вони взагалі, виявлення думки користувачів щодо покращення бібліотечного обслуговування жителів міста, у тому числі дітей, внесення необхідних коректив у роботу дитячих бібліотек.

В ньому взяли участь 287 дорослих користувачів бібліотеки, більшою частиною – батьки, бабусі і дідусі читачів-дошкільників і учнів старшого шкільного віку, а також відвідувачі об’єднання «NET-університет» (для цифрової інтеграції літніх людей, (ф.№2).

Анкета включала питання про коштовні, необхідні послуги бібліотек, чи готові користувачі сплачувати за них: «Чи є ви постійними читачами бібліотеки? та «Які з платних послуг, що можуть надавати бібліотеки, вам необхідні?»

Питання пропонувалися закриті (анкетні питання, на які респондентам були запропоновані готові варіанти відповідей).

В якості об’єкта досліджень виступали користувачі дитячих бібліотек міста: діти, батьки та інші організатори дитячого читання.

Предмет дослідження – коштовні (платні) послуги бібліотеки.

За результатами дослідження можна зробити такі висновки:

Запитання «Які з платних послуг, що можуть надавати бібліотеки, вам необхідні?» дозволили нам скласти своєрідний рейтинг коштовних послуг, які користуються попитом у читачів. Результати вийшли такі:

  • оренда приміщень на постійній основі зацікавила 17% опитуваних;
  • погодинна оренда творчим, діловим людям, коуч-тренерам – 57%;
  • офіс на годину – може знадобитися 37% респондентів;
  • за фото і відео зйомку в інтер’єрах бібліотеки згодні платити 42 відсотки опитуваних;
  • ігрові і розважальні програми зацікавили половину респондентів (50%);
  • ксерокопіювання і ламінування виявилися найзатребуванішими послугами – за них віддали голоси по 80% читачів;
  • брошурування і набір текстів з оформленням та роздруківкою потребують дві третини опитуваних ( по 67%);
  • виготовлення слайд-шоу і презентацій забажали 43%;
  • перенесення інформації на електронні носії може знадобитися майже половині – 47% користувачів;
  • оцифрування сімейних архівів може зацікавити 30%;
  • навчання і індивідуальні консультації готові оплачувати третина опитуваних – 33%;
  • послуга «Бібліоняня» здалася привабливою для половини респондентів;
  •  допомога у виконанні домашніх завдань з «Бібліотечним репетитором» потребують 40%;
  • консультація сімейного психолога може знадобитися 57%;
  • стільки ж батьків зацікавились бібліошколою  майбутнього першокласника та курсами іноземних мов – по 57%  (ці результати  доволі зрозумілі, враховуючи контингент опитуваних – молоді батьки і бабусі  дошкільнят і молодших школярів);
  • бебі-фітнес в стінах бібліотеки бачать тільки 20% респондентів.

    Підводячи підсумки опитування, можна сказати, що у користувачів дитячих бібліотек склався позитивний образ бібліотек, для більшості респондентів бібліотека відіграє важливу роль як джерело інформації і як центр спілкування. Бібліотека повинна проводити постійний моніторинг послуг: аналізувати потреби користувачів, оперативно реагувати на їх зміни, постійно стежити за тим, що потрібно змінити, підкріпити рекламою, скасувати або організувати знову та  необхідно приділяти увагу якості послуг. Безкоштовні послуги бібліотек відіграють важливу роль в обслуговуванні користувачів, а щодо платних послуг, то те, що користувачі чекають від сучасної бібліотеки більше, ніж закладено в її стандартному функціоналі, і готові за це платити. Тому розвиток платних послуг варто розглядати як певну даність, що виникла по ходу розвитку бібліотек.

16.04.2019

ЯК РОЗКАЗАТИ ГРОМАДІ ПРО НОВІ БІБЛІОТЕЧНІ ПОСЛУГИ І ЗАЛУЧИТИ
НОВИХ ВІДВІДУВАЧІВ

         Ваша бібліотека – сучасний заклад, який надає новіпослуги з використанням інформаційних технологій. Але вони і ваш заклад залишатимуться непотрібними,
якщо до бібліотеки не ходитимуть люди і не будуть користуватися новими можливостями. Тому просимо вас провести презентації тих послуг, які тепер може
надавати ваша сучасна бібліотека. Особливо такі презентації потрібні у селах та малих містах і селищах, мешканці яких менш знайомі з комп’ютером та інтернетом. Для презентацій нових можливостей бібліотека може використати загальні збори громади або ініціювати спеціальні заходи – презентації нових можливостей, які з’явилися в бібліотеці. Запросіть мешканців села, міста чи селища, особливо дорослих, до бібліотеки, наочно продемонструйте нові бібліотечні послуги з використанням інтернету та поясніть, як сучасна бібліотека може допомогти з вирішенням різних життєвих питань окремим особам і цілій громаді. Наприклад, запропонуйте зареєструвати скриньку електронної пошти,
обліковий запис у соціальній мережі, скористатися електронними картами Google для визначення маршруту літньої відпустки, обрати найзручніший тип транспортування та готель, відшукати ціни на пральні машинки в онлайн-магазинах і вартість доставки у ваш населений пункт. Залучіть до цих подій тих, хто вже користується перевагами вашої сучасної бібліотеки: постійних користувачів, активістів, партнерів, спонсорів, владу. Поради з організації презентацій наведені наприкінці цього документа.

Читайте продовження: https://ula.org.ua/bibliomist/documents/Korysni%20porady%20z%20organizatsii%20presentatsii%20bibliotechnyh%20poslug.pdf

12.04.2019

Нові бібліотечні послуги

Жодна бібліотека не може існувати, якщо в ній не зацікавлене населення і якщо воно не готове її підтримати. Унікальна роль бібліотек полягає у тому, що вони реагують на конкретні запити користувачів та поряд із засобами масової інформації забезпечують передачу знань. Щодня бібліотечні працівники замислюються над питаннями:Чи повинні бібліотеки доводити свою значущість?Чи відповідають вони потребам місцевого населення, вимогам сьогодення?Як у непростих сучасних умовах зробити діяльність бібліотек ефективною?Кожна бібліотека вибирає основні пріоритеті діяльності згідно особистих умов. Зацікавити користувачів можуть різні форми і методи роботи: організація клубів за інтересами, гуртків, різноманітних зустрічей, робота з громадськими організаціями, навчальними закладами, молодими родинами та молодими батьками, з творчою молоддю, робота з людьми поважного віку ;надання нових бібліотечних послуг користувачам всіх вікових груп.

Детальніше про нові бібліотечні послуги читайте за посиланням http://bibliostyhiya.blogspot.com/2016/04/blog-post_22.html

20.03.2019

Люди звикли вважати бібліотеку нудним місцем, де можна тільки читати. Але це уявлення незабаром може змінитися. Кращі бібліотеки проводять творчі вечори, організовують гуртки, курси та відкривають кафе, коворкінг — центри і арт — резиденції.
Більше дізнатися про додаткові послуги допоможуть представлені сайти:

  1. Постанова Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2011 р. N 1271 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами культури, заснованими на державній та комунальній формі власності» 
  2. Подростки с кричалками и доходы за ксерокс. Как библиотеки зарабатывают и завлекают читателей
  3. В Финляндии открыли самую современную библиотеку в мире.
  4. Библиотечные услуги, их классификация
  5. Современные библиотеки Германии
  6. Не только книги: как библиотеки привлекают посетителей

15.03.2019

Найголовніше для бібліотекарів – здолати свою інертність, налаштуватися і з гарним настроєм робити те, що задумано.

Сьогодні сучасні інформаційні технології  активно впроваджуються в бібліотечну практику. Застосування новітніх технологій підняло роботу бібліотек на новий рівень:

— формується новий імідж бібліотеки, яка надає інформацію не лише в друкованому виді, але й на нетрадиційних носіях, зростає соціальне значення бібліотечної діяльності;

— суттєво збільшується оперативність надання користувачам необхідної інформації: для більшості користувачів електронна форма є єдиною можливістю отримати потрібний документ;

— при одноразовому опрацюванні документа можливе багаторазове його використання, швидкість та зручність пошуку та передачі інформації, економічність часу;

— повніше задовольняються інформаційні запити користувачів бібліотеки оскільки інформація отримується незалежно від часу і місця знаходження;

— підвищується рівень інформаційної культури та комп’ютерної грамотності як користувачів так і бібліотекаря, а це має не лише прикладну користь, але й ширше значення, оскільки людина з високим рівнем інформаційної культури легше орієнтуватись в мінливому світі, не боятися новацій і змін. У деяких бібліотеках України запроваджена форма роботи book- бокси «Швидка книжкова допомога»: обслуговування користувачів у сервісному режимі (доставка літератури плюс бібліографічний огляд). Віртуальні довідкові служби в різних бібліотеках мають різні назви «Віртуальна довідка», «Запитай бібліотекаря», «Питання і відповіді» та орієнтовані на обслуговування віддалених користувачів й надання у відповідь на запити готової інформації як у у вигляді посилань на мережеві ресурси, так і у звичайній для користувачів формі- бібліографічних списків, фактографічних даних.

Перевагою дистанційних бібліотечних послуг, які надаються через Інтернет, є те,що вони не потребують особистого відвідування бібліотеки та надаються через Інтернет та надають можливість поставити запити в будь- який час. Служба надає ті самі типи довідок, що і традиційне ДБО: адресні, фактографічні, тематичні, уточнюючі. Основними принципами роботи таких служб є доступність інформації та повноцінне інформаційне обслуговування, формування нової читацької аудиторії. Функціонування служб здійснюється через е- пошту, чат, телефоном або за допомогою скайпу. Спілкування здійснюється як у реальному часі в онлайн- режимі, так і в offline. У більшості зарубіжних і провідних вітчизняних бібліотек доступ до віртуальних довідкових служб забезпечується цілодобово сім днів на тиждень. Служба не замінює традиційне ДБО, а сприяє залученню нових користувачів, рекламує бібліотеку та її співробітників. Надання онлайн- послуг віддаленим користувачам, нової послуги електронної доставки документа(ЕДД) це зручний та оперативний спосіб отримання інформації для сучасних користувачів бібліотеки і все це дає підстави для висновку, що робота довідкових- інформаційних служб для віддалених користувачів має позитивні перспективи для подальшого розвитку, оскільки саме бібліотекарі володіють методикою організації інформаційного пошуку та можуть навчити цьому користувачів.

Звертаю увагу, що привабливість бібліотеки в цілому збільшує комплекс якісних комфортних додаткових послуг, наприклад, на допомогу освітньому процесу юнацтву та молоді, серед яких

— складання списків літератури до дипломних та курсових робіт;

-навчання роботи з комп’ютером і комп’ютерними програмами, замовні аналітичні роботи;

— фактографічна база даних «У діловий органайзер молодих користувачів»(корисні адреси, телефони, факси,e- mail).

Зазначимо, що невід’ємною частиною бібліотечних технологій, завдяки яким реалізуються дистанційні послуги користувачам, є web- сайт бібліотеки. Він створює не тільки інформаційний комфорт, але й нову якість обслуговування, вирішує проблему еффективного використання наявних інформаційних ресурсів. Використання в системі обслуговування користувачів електронних інформаційних ресурсів, представлених на web-сайті, сприяє розширенню можливостей та послуг бібліотеки за рахунок:

— комфортності надання послуг через застосування різних, зручних для читача точок доступу;

— створення більш широкого пошукового та повнотекстового сервісу за рахунок доступу до світових інформаційних ресурсів /ліцензований доступ до БД провідних видавництв світу, вебліографія/;

— зняття добових обмежень- сайтом можна користуватись в будь- який час.

Звертаю вашу увагу на перелік інноваційних понять таких, як

Блікфанг ( від англ.blick –погляд, fangen-спіймати) метод привернення уваги за допомогою яскравого елемента інформаційного повідомлення.

Буктуб (від англ.book – книга, tube- канал)- літературний відео канал, по суті це відео огляд книг. В залежності від кількості ведучих може бути індивідуальним або колективним.

Лонгрід (від англ.long- довгий, read- читати) — новий формат подачі текстової інформації в інтернеті. Коли віртуального тексту багато, його перемежовують різноманітними вставками: відеоролики,зображення, текст іншого формату, виділені цитати, тощо. Через це лонгріди нагадують інтерактивну мапу або інфографіку, за допомогою якої читач може повністю зануритися в історію.

Найголовнішим завданням бібліотеки є розвиток сталого читацького і культурного світогляду, всебічне підтримання престижу читання як надважливого елементу культури через оновлення традиційних методів роботи відповідно до нових потреб користувача.

До навігаційного словника сучасних форм організації роботи бібліотеки є впровадження нових форм масових послуг які забов’язують бібліотекарів продумувати всі деталі, елементи, виявити специфіку заходу.

Варіації літературні. Одним з трактувань слова «варіації» тлумачний словник подає як видозміну основної музичної теми, мелодії або й супроводу, тобто музичний твір, в якому основна тема піддається різноманітним змінам. В бібліотечній формі варіації літературні — зустрічі з письменниками в довільній формі.

Візитки літературні – захід,що складається з коротких характеристик будь- яких творів, книг, авторів, поданих у цікавій формі.

Вікторина сюжетна — інтелектуальна гра, побудована на основі цікавого сюжету, в який вплітаються питання. Сюжет може бути будь – яким: космічна подорож, морська регата і т.д.

Дебют літературний – захід, на якому автор вперше представляє свою творчість.

Зустрічі читаючої громади — збори в бібліотеці любителів і знавців книги, читання з метою обговорення питань формування позитивного образу людини що читає.

Літературний пеленг — пошук нових літературних імен.

Літературний хепенінг — це певна форма дій, вчинків, під час яких митці намагаються залучити до глядачів гри, сценарій яких намічений лише приблизно. По суті, це ігрова імпровізація, яка дає вихід різноманітним по свідомим спонуканням.

Літературні вибори— захід, присвячений обранню шляхом голосування лідерів серед літературних героїв або імітації виборчої кампанії, де кандидатами виступають літературні герої.

Наприклад, нова форма заходу інформаційне сафарі. Прикладом з теми може бути ідея заходу «Від папірусу до електронної книги». Методика проведення такого заходу включає медіа- загадки, віртуальну екскурсію в музей книги, книжковий клондайк «Бестселер, дайджест, комікс- що краще?», час спілкування, медіа вікторину «Книги про кохання на екрані».

Цікава форма – інформаційний рай — може включити не тільки медіа подорож, але ще й літературний марафон, літературний лото трон, книжкову плутанину, літературну дуель.

Звертаю увагу на досвід бібліотекарів у створенні абетки інновацій нових форм соціокультурної діяльності :

Авторитет імені — зустріч у бібліотеці з будь- ким.

Відкрита кафедра – нова форма виховної роботи. Метою якої є розвиток соціальної та громадянської орієнтації. Учасники можуть вибрати для себе будь- яку роль: президента, депутата, директора організації, установи, підприємства.

Велнес — тренінг – захід, спрямований на просування здорового способу життя. Велнес (від англ. be well- гарне самопочуття) — концепція здорового способу життя, заснована на поєднанні фізичного та ментального здоров’я, правильного харчування, розуміння фізичних навантажень та відмови від шкідливих звичок.

День генія- комплекс яскравих змістовних заходів, що проводиться в перебігу дня присвячених невичерпним можливостям людини. Читачів знайомлять з життям і діяльністю геніальних людей, як знаменитих, так і маловідомих людей, що представляють різні часи і народи.

День взаємної інформації — в бібліотеку запрошуються представники різних установ, які доводять інформацію до читачів, а бібліотека інформує про літературу відповідної тематики.

Коучинг (від англ.coaching – навчання, тренерство) — це метод сучасного консультування, що сприяє ефективному досягненню клієнтом поставленої мети, що виявляється в конкретних результатах. В бібліотеці можна використовувати як форму професійного навчання або під час масового заходу, задля вирішення якоїсь проблеми разом з учасниками.

Респект- зустріч — зустріч з авторитетною людиною.

Сміх- тайм — захід до Дня сміху.

Торг інформаційний — розповідь читачів про своє враження від прочитаного.

Кожна бібліотека, працівники якої націлені на задоволення потреб своєї громади, неодмінно пропонує широкий спектр послуг, корисних для відвідувачів. Сучасні технології відкрили й надалі відкриватимуть нові можлдивості для користувачів. Так, бібліотекарі пропонують нову послугу користувачам «Аудіокнига у бібліотеці». Люди з вадами зору матимуть доступ до книжок та інших друкованих документів нарівні зі зрячими. У низці провідних країн світу формується новий сервіс- цифрові книги, що «розмовляють» DAISY (Digital Accessible Information System)- спеціальніий формат аудіокниг, що характеризується високим ступенем стискання інформації, захистом від копіювання і структурованою розміткою, зручною навігацією. Дейзі -формат дає змогу незрячому користувачеві протягом лічених секунд знайти в аудійованій книзі потрібний розділ, параграф, параграф, сторінку, абзац, фразу. Така книга може містити як звичайний текст, так і аудіодоріжку, ілюстрації, відеоряд. Сьогодні дейзі- формат використовується практично в усьому світі. У цьому стандарті випускаються підручники, наукові, науково- популярні, довідкові, періодичні видання, художня література. В багатьох країнах світу у дейзі- форматі видаються газети і журнали. Тож, незрячий користувач може «читати» ранкову газету їдучи на работу- і все це завдяки єдиному гнучкому формату. Першу в Україні дейзі- бібліотеку планують відкрити на Львівщині. У ній буде представлено 2 000 книжок. Ця бібліотека створюється в межах міжнародного проекту «Сучасні інфомаційні системи для українських користувачів з вадами зору»( 2014р.)

Розглянемо нові послуги сучасних бібліотек, динаміку їх розгортання та перевіримо значимість слогана «Сучасні бібліотеки- сучасні послуги». Зосередимо увагу на тому, що може користувачам запропонувати сучасна бібліотека на додачу до читання книжок, газет і журналів. Отже, у сучасних бібліотеках надаються безкоштовно такі послуги:

— курси комп’ютерної грамотності (допомога користувачам здобути або покращити навички роботи з необхідними програмами та Інтернетом).

Наприклад, курси «Інтернет- старт», «Комп’ютер та Інтернет з нуля», «Від простого до складного», «Подорож країною Інтернет»; діяльність Університетів третього віку для людей поважного віку. Інформаційні ресурси Інтернет допомагають не тільки зорієнтувати користувачів у морі інформації, але й пояснити їм правила поведінки в мережі, застерегти від небезпеки, якою наповнений Інтернет, прищепити навички віртуальної етики. Для більш детального знайомства з мережею Інтернет у бібліотеках проводяться інтернет- знайомства та майстер- класи «Пошукові системи та нетикет», «Листування в Інтернеті», створення власної поштової скриньки , відеоуроки «Сайти для допитливих», відеобесіди «Інтернет: історія, дослідження,відкриття», віртуальні екскурсії «Ласкаво просимо в країну Інтернет». Користувачам пропонуються нові послуги , такі як інтернет- огляд віртуальна подорож, інтернет- мандрівка, онлайн- подорож ,слайд- зустріч, відеоекскурс з різних тем, наприклад, «Картинними галереями світу», «Провідні музеї світу», «Вулицями радного міста», «Моя Україна, як серце єдина» та ін. . Наприклад, використовуючи можливості інтернет бібліотечними фахівцями запроваджено діяльність культорологічних медіа студій, нового формату діяльності бібліотек, а це яскраве видовище і захоплюючи подорожі у світ культури та мистецтва у форматі відеопрезентацій спрямованих на виховання нового покоління активних, освічених, розумних людей. Така послуга допомогає начитись сприймати не тільки різни види, жанри, стилі і напрями мистецтва, але й розвинути художній смак, характеризувати основні засоби візуального, музичного,хорерграфічного, театрального, екранного мистецтва, познайомитись з творами найвидатніших митців світу, кращими здобутками світової культури;

— нова послуга по створенню Інтернет- місць у бібліотеці для підготовки до занять, виконання творчих проектів, доступ до електронних бібліотек та архівів, зона Wi- Fі для роботи з власними мобільними пристроями;

— зв’язок із рідним та друзям по скайпу в різні населені пункти та за кордон та ділитися фото, музикою, відео з друзями у соціальних мережах;

— послуга по отриманню правової консультаціЇ, зокрема з питань пенсії, соціального захисту, трудової міграції.

Бібліотекарі за підтримкою працівників органів юстиції, соціального захисту проводять лекції, інформаційні години, тренінги, юридичні діалоги та правові лекторії з різних тем задля підвищення рівня правової обізнаності, наприклад, «Громадянський шлюб, як суспільне явище.Юридичний аспект», «Будинок сімейного щастя», «Пенсійний вік- не завада саморозвитку», «Батьки та діти6 конфлікт двох поколінь», «Підлеглий- начальник: знайди відмінності», «Сусідські війни, громадський суд», « Діти війни: захист прав та інтересів»; ознайомлення з інформацією органів влади, участь у обговоренні владних ініціатив, доступ до ресурсів органів державної влади та місцевого самоврядування.

Завдяки послуги е- урядування можна уникнути довгих черг у приймальній посадовця і швидко, зручно та комфортно звернутися до влади в онлайн- режимі. Такий спосіб спілкування набагато ефективніший за традиційний паперовий документ. Наприклад, отримати онлайн консультацію з тем: «Твоя податкова декларація», «Пенсійна азбука», «Готуючись до пенсії».

Широкий доступ мають користувачі до нормативно- правових документів в електронному вигляді та на традиційних носіях. На базі бібліотек працюють громадські приймальні, де малозахищені верстви населення отримують безкоштовну правову допомогу. Прийоми здійснюють співробітники відділів юстиції, соціальних служб та центру зайнятості;

— послуга на допомогу користувачам знайти лікаря/ адреса, години прийому, порядок запису, запис на прийом, відгуки про роботу лікаря/;

— послуга задля розвитку бізнесу через Інтернет /вигідно продати продукцію сільськогосподарську або створену своїми руками/ або купити через Інтернет саме те, що тобі потрібно, і що недоступне у магазинах міста чи села;

— послуги з працевлаштування (знайти оголошення про вакансії, навчитися грамотно складати резюме, подавати свою кандидатуру та проходити співбесіду).

З досвіду роботи бібліотек виявимо, що у бібліотеках та за межами проводяться ярмарки вакансій для безробітних, тренінги з основ комунікації, «Тайм- менеджмент для майбутніх лідерів», «Перший крок до мрії», «Секрети сімейного гаманця» у рамках «Бізнес- школи» та «Школи менеджменту» за підтримкою фахівців цих галузевих знань. Курси «Фінанасова грамотність» для молоді з основ підприємництва та бізнесу з тем, таких як «Гроші, ви звідки?», «Історія успіху мільйонерів», «Кредит та депозит: дві сторони однієї медалі», «Вдала рекламна кампанія- запорука успіху!» та ін.

— послуга по замовленню квитків на літак, потяг, автобус, а також на концерт у будь- якому куточку світу;

Безперечно, новими для діяльності бібліотек стали послуги по е- звітності, е- зайнятості, е- бакингу ,е- квіток, е- платежі,е- освіта,е – кадастр, е- пошта, е- урядування, е- юстиція , е- суд ;

— послуги по безкоштовному вивченню іноземних мов /діяльність курсів або клубів по вивченню іноземних мов/.

Наприклад, у бібліотеках започатковано вивчення англійської мови «English 1 2 3 в бібліотеці» за сучасною інноваційною методикою «1 2 3» розробленою міжнародною командою лінгвістів. Також прикладом успішної роботи з вивчення іноземних мов на сьогодні стала Дружківська міська бібліотека. Тут створено 5 клубів: «Guten Tag», «Sternkinder» та « Hoffnung» з метою популяризації історико- культурної спадщини етнічних німців України, проведенню німецьких свят, тематичних вечорів, семінарів, тренінгів та клуби по вивченню англійської мови «Start» та «Goodway» .Заняття проводять бібліотечні фахівці з бібліотечною освітою, а родзинкою на таких заходах є є особлива атмосфера: вивчення мов відбувається під час співу, вистав та чаювання;

— послуга бібліотечно- краєзнавчий туризм у бібліотеках України здійснюється у таких напрямках роботи, як організація і проведення цікавих екскурсій вулицями рідних міст, культурно- краєзнавчих заходів та організації краєзнавчого простору у стінах бібліотек – краєзнавчих експозицій, створення музеїв. Досвід розвитку музейної діяльності в публічних бібліотеках не новий, адже вони завжди знаходяться у пошуку нових форм бібліотечного обслуговування населення, працюють над залученням нових груп читачів.

Безумовно, що бібліотеки в умовах сьогодення -це культурно- освітні центри. Так, прикладом впровадження нових послуг роботи стало відкриття «Шкіл юних журналістів» в яких здійснюється знайомство слухачів із принципами журналістської діяльності, зокрема навчання взаємодії з професійними ЗМІ. Діяльність таких шкіл дає уявлення про професію журналіста. Юні журналісти поєднують стаціонарну та заочну форми навчання, теоретичні та практичні заняття: відвідують лекції та семінари, майстер- класи, індивідуальні консультації, ознайомчі зустрічі. Наприклад, теми тренінгів школи юних журналістів «Що повинен знати сучасний журналіст?», « Говоримо правильно», «Пишемо грамотно » дозволяють учням знайти упевненість у собі, вільно висловлювати свої думки на папері, мати редакторські й технічні навички, користуватися цифровим апаратом, знімати та монтувати відео .

Заслуговує на увагу відкриття «Шкіл творчості» та майстер-класів при бібліотеках, наприклад, «Хенд- мейд- майстерня доброти», «Відкрий у собі талант», де навчають технікам декоративно — ужиткового мистецтва: в’язання, квілінгу, паперопластики, бісероплетіння, оригамі, конструювання, малювання, що сприяє активізації творчо- художніх навичок. «Hand made» у бібліотеках- це зустрічі з цікавими, творчими людьми та вивчення певного досвіду та секретів творчості, демонстрація досягнень.

Сучасною є послуга «БібліоВідеоСтудія»/Березнівська ЦРБ/ яка спрямована на залучення дітей та підлітків до активного читання. У бібліотеці працюють творчі майстерні з –фото- і відеозйомки, відеомонтажу, з написання сценаріїв, пошуку фонограм для музичного оформлення.

Острогзькою ЦРБ впроваджено послугу пересувний кінотеатр «Кіно на колесах». Це показ просто неба художніх та анімаційних фільмів: від класики кінематографії до сучасних блокбастерів. Творчі бібліотекарі за наявністю певних умов запровадили низку і сучасних бібліотечних послуг, серед яких- «Пізнай мультисвіт», «Кіно+ література», «Мультимедійна країна» та діяльність кінолекторіїв «Настрій на УРА!». Цікавою послугою стала така форма роботи як відеопокази з обговоренням «Передивись книгу- прочитай книгу!» . Кіномайданчик «Планета Кіно» також відкрито у ЦРБ м.Острог (Рівненська обл.)з метою забезпечення комунікативної соціалізації користувачів з вадами слуху та допомозі їм в адаптації в сучасному медіа- просторі.

Підвищенню якості життя громади сприяє робота бібліотек у рамках послуг «Пароль до довголіття», «Здоров’я понад усе», «Здорова та щаслива родина» та відкриття Школа здоров’я. Враховуючи те, що здоровя – це гарантія довголіття, бібліотеки мають досвід запровадженя безкоштовних експрес- діагностик, порад- консультацій спеціалістів медичних установ. У бібліотеках відкриваються курси «Перша лікарська допомога», курси «Краса та здоров’я: манікюр, макіяж»; відкриваються Школи здорового харчування за підтримкою лікарів- дієтологів, гастроентеролог» з цікавим спектром тем: «Базові основи виживання», «Лікарські рослини: збір і зберігання», «Ліки з саду та городу»; активна діяльність «Шкіл фізкультури та спорту», «Шкіл танців», «Шкіл йоги».

Бібліотечні фахівці мають певний досвід роботи з молодими подружніми парами у надані послуги молодим сім’ям. Так, наприклад, ЦБ Нікопольської міської ЦБС Дніпропетровської області започатковано діяльність студії «Вам, молода сім’Я».

Послуга для самотніх жінок з дітьми, самотніх багатодітних матерів, самотніх молодих мам та самотніх батьків, які опинилися в складних життєвих ситуаціях в межах проекту «Ти не одна- відтепер бібліотека з тобою» започатковано у Городенківській ЦРБ (Івано- Франковська обл.) з метою отримання психологічної, юридичної та соціальної підримки від фахівців. Благодійні збори коштів, одягу, продуктів харчування, іграшок та дитячих речей за підтримкою благодійних організацій, спонсорів, представників влади та громади для лікування хворих дітей та матерів, членів клубу »Ти не одна». Бібліотека стала тим місцем, де користувачі відчули турботу, підтримку та бажання жити, народжувати дітей заради їх щасливого майбутнього.

Стимулюванню дорослих та дітей до спільного відвідування бібліотеки и сприяють інтерактивні заходи, що організовуються просто неба на «бібліотечних майданчиках». Послуги «Бібліомайданчик для дітей», «Бібіломайданчик для батьків» в питаннях організації дозвілля дітей та батьків та відпочинку успішно впроваджені у бібліотеках різних регіонів України. Організація відпочинку дітей у дні шкільних канікул здійснюється у межах надання послуг «Канікули +» та «Бібліотека- ігротека» які сприятимуть розвитку рухливих , творчих та літературних ігор. Нові види сервісу у бібліотеках включають також і читання книжок, зокрема казок та повчальних історій, інтелектуальні ігр, музичні та інтерактивні ігри.

Новими послугами у бібліотеках стали «Бібліоняня», «Казка іде додому» та лялькові театри. Креативними бібліотекарями започаткована діяльність Клубів вихідного дня де здійснюється організація дозвілля у вихідні дні для дорослих та дітей.

Прикладами успішних послуг для користувачів є створення (Кременчугська бібліотека для дітей ім. А.П.Гайдара) — Game room (ігрової кімнати)— зони для розвитку дітей за допомогою онлайн ресурсів та медіатеки бібліотеки де проходять віртуальні заняття, розвиваючи ігри; зони «Еducftion online» (освіта онлайн)- освіта, самоосвіта, ВНЗ- онлайн, ЗНО; Speaking land – зона для можливості скайп- зв’язку. Цікавою родзинкою для маленьких користувачів на сьогодні стало відкриття у бібліотеках ігро- клепінгових кімнат «Дивограй ігор». Арбузинська ЦРБ Миколаївська обл. стала провайдером «Ігрової галактики»- послуги , що ставить за мету впровадження нових технологій в обслуговування дитячої аудиторії. Завдяки перемозі у програмі «Бібліоміст» бібліотека одержала кошти, на які було придбано геймпади, джойстики, рулі, ліцензійні диски, веб- камеру що сприятиме розвитку інтелекту дітей.

Завдяки професійноій активності та креативності бібліотекарів впроваджені ще такі сучасні послуги, як:

  •  проведення низки заходів у бібліотеках на підтримку акції «Бібліомаршрут» з використанням «читаючого» тролейбуса, вуличних бліц- опитувань з відеозйомкою «Book- симпатія», фотоконкурсу «Прихили своє серце до книг», Дня відкритих дверей «Будь стильним- користуйся бібліотекою», зустрічі- дискусії «Книжкові пристрасті успішних людей», інтерактивні читацькі конференції та створення блогу для любителів читання» Книжковий континент» (з досвіду Миколаївської ОУНБ ім.О.Гмирьова)
  • консультативна допомога родинам наркозалежним шляхом онлайн спілкування з фахівцями (Вознесенська ЦРБ ім.Т.Г.Шевченка
  • інформування громади про діяльність місцевої влади з використанням технології масової розсилки СМС- повідомлень (FrontlineSMS) у рамках проекту «Співпраця заради добробуту» Миколаївська ОУНБ ім.Гмирьова
  • навчання щодо створення відеороліків (проект «Творчі майстерні» Врадіївська ЦРБ)
  • демонстрація віртуальних книжкових виставок, інтерактивних виставок та буктрейлерів задля промоції книги та читання та ін.

На завершення додам, що огляд- перелік нових сучасних послуг у бібліотеках це початок великої роботи впровадження та випробування практикою інноваційних підходів до якісних змін у бібліотечній справі, що сприяє формуванню інноваційної культури в бібліотеках та є поштовхом усвідомленого застосування нововведень та стимулювання ділової активності спеціалістів. Сподіваюсь, що консультація стане добрим творчим імпульсом до подальшого розвитку і впровадження нових послуг у практику роботи вашої бібліотеки!

підготувала Матвєєва О.О. – головний методист організаційно-методичного відділу Херсонської ЦБС
27.02.2019

100 идей: как повысить посещаемость в следующем месяце (поради колег)

  1. Переодеть сотрудников библиотек в героев интересных и популярных сказок.
  2. Пойти с книжками в детские садики и школы.
  3. Устроить вечерние чаепития с обсуждением прочитанных книг.
  4. Организовать «Сказкотерапию» для самых маленьких.
  5. Устроить цикл мастер-классов/ лекций по разным темам. Устроить при библиотеке бесплатные курсы чего-нибудь современного и очень крутого.
  6. Интересно и необычно украсить здание библиотеки.
  7. Арендовать библиотечный трамвай/ велосипед/ домик, который будет ездить по городу.
  8. Раздать листики с рекламой в людных местах (раздать где-нибудь улыбки, сделанные из бумаги, и попросить эти улыбки вернуть в библиотеку).
  9. Попросить читателей оставлять отзыв о книге в виде уголка-закладки.
  10. Провести именины. Устроить выставку книг, посвященную историческим личностям, носившим определенное имя. Как вариант – день редкого имени.
  11. Положить в книгу библиотечный лотерейный билетик и каждую неделю устраивать розыгрыши.
  12. Открыть окна, чтобы было видно книжки.
  13. Выставить в окна книжные новинки. Оформить окна под определенную пору года (весна – птицы, зима – снежинки, и т.д.).
  14. Повесить над входом неоновую рекламу.
  15. Оформить входные двери в виде открытой книги.
  16. Подарить каждому пятому (десятому/сотому) посетителю подарочек.
  17. Подарить каждому посетителю улыбку.
  18. Нарисовать на асфальте недалеко от библиотеки следы, ведущие в библиотеку.
  19. Провести День читателя/ Месяц читателя. Празднично оформить библиотеку и раздать воздушные шарики.
  20. Объявить, что в декабре каждый посетитель узнает в библиотеке одну ТАЙНУ! Тайну придумать позже.
  21. Раздать рекламу с приглашением в библиотеку молодым мамам.
  22. Напечатать закладки с анонсами мероприятий и вложить их в книги.
  23. В книги вкладывать закладки со списком похожих книг.
  24. Устроить внутри библиотеки награждение читателей по номинациям.
  25. Устроить громкое чтение звезд в библиотеке.
  26. Провести квесты по книгам.
  27. Провести День самоуправления.
  28. Спрятать рекламу в воздушные шарики.
  29. Устроить громкие чтения в стационарах, лагерях.
  30. Вести колонку библиотекаря в детском журнале.
  31. Вкинуть листовки в почтовые ящики соседних домов.
  32. Придумать и провести какое-нибудь мероприятие, после которого детям захочется взять книги.
  33. Показать в библиотеке мультики.
  34. Предоставить бесплатный Интернет в качестве поощрения за что-нибудь.
  35. Установить в библиотеке качели.
  36. Разрешить детям вырезать из списанных книг и журналов картинки (устроить конкурсы по составлению коллажей).
  37. Поселить в библиотеке экзотическую зверушку или любого обычного зверька, провести мероприятия, посвященные питомцам.
  38. Организовать среди детей кружок библиотекарей, попросить лучшего читателя провести экскурсию по библиотеке.
  39. Недалеко от библиотеки устроить флешмоб на библиотечную тему.
  40. Переделать абонемент в комнату ужасов.
  41. Поставить в библиотеке макет танка, самолета, корабля, летающей тарелки.
  42. Установить стену для рисования на ней маркерами или баллончиками.
  43. Провести экскурсию по книгохранилищу и подсобным помещениям.
  44. Устроить показательные выступления танцоров современных танцев.
  45. Организовать при библиотеке интеллектуальный клуб.
  46. Оформить в библиотеке выставку запрещённых книг.
  47. Оборудовать в библиотеке места для удобного чтения – диван, гамак, кресло-качалку и т.д.
  48. За несколько километров от библиотеки установить прикольный указатель “Библиотека там”.
  49. Организовать в библиотеке карнавал по мотивам популярнейшей книги.
  50. Собирать читательский пазл: за посещение – детальку.
  51. Дать возможность сидеть или лежать на полу или на пуфиках.
  52. Создать коллекции комиксов и графических новелл, включая мангу.
  53. Обучить основам бебиситтинга с младшими братьями и сестрами.
  54. Задействовать в работе онлайн-репетиторство.
  55. Организовать библиотечное радио.
  56. Включить детские библиотеки в путеводители по городу.
  57. Оборудовать читальный зал в детской комнате вокзала.
  58. Отправить рассылкой по электронной почте информацию о мероприятиях в конкретной библиотеке.
  59. Провести акцию «Стихи-пока-вы-ждете». Каждый посетитель, пока стоит в очереди, может заказать у поэта/ нескольких поэтов персональное стихотворение.
  60. Сделать фотоальбом «Лучшие читатели библиотеки» или стенд «Лидеры чтения». Пример: лучшие читатели изображены на фотографии с книгой в руках и в интерьере библиотеки. К каждому снимку прилагается шуточная справка о прочитанных книгах, бережном отношении к ним, с какого года читает и т.д.
  61. Оборудовать в библиотеке автомат по выдаче кофе, чая и шоколадок.
  62. Организовать живые музыкальные концерты (рок, хип-хоп и др.). Иногда приглашать профессионалов, а иногда проводить выступления в жанре «ищем таланты».
  63. Разрешить самым активным читающим подросткам поучаствовать в разработке дизайна помещения своей библиотеки.
  64. Ввести «крутую и хипстерскую» униформу для сотрудников библиотеки.
  65. Давать читателям во временное пользование велосипеды и шлемы на абонементе библиотеки.
  66. Организовать необычные романтические встречи для влюбленных в библиотеке.
  67. Пользоваться беспарольным Wi-Fi.
  68. Пригласить молодых людей поучаствовать в отборе и приобретении литературы в книжных магазинах (на выставках) вместе с комплектаторами.
  69. Организовать ночные библиотечные мероприятия, где читают книги, рассказывают страшные истории, показывают фильмы и костюмированные представления.
  70. Соорудить «Reading Net» (сеть для чтения): большую сетчатую ткань, туго прикрепленную к перилам верхнего яруса библиотеки. В этом тканном и качающемся пространстве дети могут совместно делать уроки, читать книги, играть в игры. http://www.designboom.com/design/reading-net-turns-libraries-into-hanging-learning-labs-11-13-2013/
  71. Использовать книжные стеллажи как игровую площадку: http://gizmodo.com/a-mountain-range-of-shelves-turns-this-kids-library-in-1456903298
  72. Устроить чайную церемонию и насладиться исполнением народных японских сказок под аккомпанемент барабанов taiko.
  73. Реализовать программу «Рисуем как Микеланджело». Детки рисуют, лежа на полу, на спине с кистями в руках на листах, прикрепленных к нижним сторонам столешниц библиотечных столов, имитируя потолочную роспись. http://www.libraryasincubatorproject.org/?p=10221
  74. Использовать виртуальные книжные полки, установленные в вагонах метро, специально для обладателей смартфонов. Пассажиры читают на смартфонах первые 10 страниц какой-либо книги, представленной на виртуальной полке, позже, выйдя из подземки и ориентируясь с помощью навигатора своего мобильного устройства, могут отыскать ближайший филиал библиотеки, чтобы взять полный текст выбранной ими книги в твердой обложке.
  75. Провести мероприятие «Разрушители Библиотечных Мифов». Во время проведения небольшие по численности команды подростков изучают различные библиотечные мифы, а затем делятся своими соображениями с другими членами читательских групп.
  76. Реализовать программу для молодежи: “Подростки и мода”. В библиотеке устраивается выставка эскизов одежды, которые получили наивысшую оценку подростков, участвовавших в программе. Прочие молодые посетители библиотеки могут голосовать за лучшие с их точки зрения образцы.
  77. Задействовать «ужастики» в библиотеке: инсценировка, макияж и т.д.
  78. Наладить сотрудничество «Библиотека + McDonald’s». При каждом заказе вручать рекламную продукцию библиотеки, которая расположена рядом.
  79. Совместить прогулки по определенному маршруту, проложенному, например, в парке, и чтение. Ламинированные страницы (не промокающие) из детских книжек прикреплены на опорные столбики или деревья, стоящие вдоль пешеходной тропы. Число таких стоянок для чтения зависит от протяженности маршрута или количества книжных страниц. Как правило, следующая книжная страница видна с места нахождения участника прогулки, поскольку расстояние между столбиками или деревом не превышает 40 шагов.
  80. Предоставить возможность получить в библиотеке во временное пользование не только печатные, но и электронные книги и планшеты.
  81. Пригласить на один день знаменитость, которая становится библиотекарем.
  82. Организовать акции вместе с книжными магазинами типа «Не хватает денег на книгу? Она есть в библиотеке» с выдачей адреса ближайшей библиотеки.
  83. Взять на дом не только книги, но и настольные игры.
  84. Снять клип известного певца или группы в библиотеке с указанием адреса библиотеки.
  85. Вывесить фото знаменитостей, которые являются читателями библиотеки, со словами «Я здесь читаю», «Это моя библиотека».
  86. Вручить молодым матерям при рождении ребенка «Пакет будущего читателя» с книгами, брошюрами и приглашением записаться в библиотеку.
  87. Устроить лотерею в конце года среди записавшихся читателей, по итогам которой победитель сможет оказаться на съемочной площадке любимого сериала, программы и т.д.
  88. Подарить читателям библиотеки возможность устраивать свадьбу и день рождения в библиотеке.
  89. Предоставить каждой 50-ой (100-ой) читательнице бесплатный маникюр в книжном стиле в салоне в подарок.
  90. Устроить читающей семье сезона фотосессию в подарок.
  91. Организовать вечеринку в книжном стиле.
  92. Побыть один день нетипичными библиотекарями: петь, разговаривать стихами или как Тофсла и Вифсла, или же молчать и писать записки, рисовать стрелки на полу и т.д.
  93. Выдать читателям «Мешочки с историей» (книга, песенки, персонажи-игрушки).
  94. Подготовить ящички для педагогов с методическими материалами и книгами.
  95. Организовать библиотечки в приёмных кабинетах поликлиник и проч.
  96. Наладить сотрудничество с семейными центрами.
  97. Привлечь чтецов на общественных началах с организацией «Школы чтецов» при библиотеке.
  98. Организовать экскурсию для деток из детских садов «На поезде по библиотеке».
  99. Приготовить коробки ко Дню рождения (игры, книги, материалы для декорирования, диски с музыкой, формы для выпечки и пр.).